Meer dan tienduizend bezoekers genoten van het driedaagse cultuurfestival afgelopen weekend. Waarbij Apeldoorn volledig in het teken stond van kunst en beleving. Verspreid door de hele stad werd een gevarieerd programma gepresenteerd, De Opening bood een kleurrijke mix van meer dan 30 activiteiten, ruim 70 optredens en de samenwerking van 22 culturele instellingen, op 10 unieke locaties verspreid door Apeldoorn.
,,Het is geweldig om te ervaren dat het nieuwe concept van De Opening zo breed is omarmd”, meldt bestuurslid Geerte Udo. ,,In Apeldoorn hebben we mogen ervaren dat de opvolger van de Uitmarkt krachtig en verbindend is en bewezen heeft zowel nationaal, regionaal als lokaal de start van het nieuwe culturele seizoen te markeren. We hadden publiek van 4 tot 88 jaar en de grote persaandacht en de tv-uitzendingen droegen bij aan de nationale beleving van dit mooie culturele festival.”
Apeldoorn veranderde tijdelijk in een stad vol verrassingen, waar cultuur letterlijk de straat op ging. Groene parken, brede lanen en herkenbare plekken kregen een nieuwe functie als podia voor muziek, theater en onverwachte ontmoetingen.
,,Wij zijn onze publieke en private partners dan ook zeer dankbaar dat we De Opening 2025 zo goed met en door hen hebben kunnen realiseren”, concludeert Udo.