APELDOORN - Hoe kun je het verkeer rondom een spoorwegovergang veiliger krijgen? Je kunt bijvoorbeeld de verkeerslichten koppelen aan een naderende trein. Zo kun je de doorstroom beter reguleren. Een proef hiermee gaat volgend jaar van start in Apeldoorn.
Ingenieursadviesbureau Sweco ontwikkelde het Smart Traffic-systeem, dat elders in Nederland al wordt toegepast om de doorstroom te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen. Door datzelfde systeem te koppelen aan een naderende trein, moet het mogelijk zijn die twee samen te voegen.
Kijk hier naar een uitleg van het systeem:
Jeroen Brouwer van Sweco legt uit: 'Als een verkeerslicht op rood staat, hoopt het verkeer zich op, soms tot op de spoorlijn. Dat kan gevaarlijk zijn. Met data over locatie, snelheid en lengte van de treinen kunnen wij de aankomst van de treinen bij de spoorwegovergang voorspellen en daarmee de werking van de verkeerslichten aanpassen.'
Groen en extra groen
Verkeer dat richting de spoorwegovergang rijdt, wordt zo ingepland dat het voor en na de treinpassage groen krijgt, zodat het overig verkeer tijdens de passage extra groen kan krijgen. Ook zorgt het systeem ervoor dat de wachtrijen bij de verkeerslichten op tijd weg zijn, zodat de overgang niet geblokkeerd wordt bij een naderende trein.
In Helmond wordt het systeem al gebruikt voor het normale verkeer:
Brouwers vertelt dat samen met ProRail wordt gekeken naar de beste manier om de treinen te koppelen aan het systeem. 'NS-treinen zenden heel veel bruikbare data uit. Maar met goederentreinen ligt dat anders. Misschien is de oplossing daarom wel een sensor langs het spoor.'
Maar zo ver is het nog niet. In maart volgend jaar gaat Sweco beginnen met de proef in Apeldoorn en wordt gekeken naar hoe de situatie het best beïnvloed kan worden. De gemeente besloot op drie kruispunten het systeem toe te gaan passen.